Sunday 10 March 2013

Cakap tak serupa bikin

Assalamualaikum dan Salam sejahtera

Saya agak tersentap apabila mendengar radio ikim pagi tadi, dimana ayat yang disebutkan ustazah tersebut lebih kurang bunyinya begini

Allah marah kalau kita nasihat orang, tapi kita sendiri lalai dalam perkara yang kita tegur itu

dan juga

Allah sangat marah juga bila kita berkata apa yang kita tidak buat, yakni berbohong.

Ini juga macam peribahasa melayu

Mengata orang paku serpih
mengata orang dia yang lebih

hei cakap orang, kau sendiri pun dua kali lima

Saya sangat takut Allah murka dengan saya jika saya menasihati orang namun saya sendiri pun tidak mampu lakukannya.

Namun tidaklah salah untuk kita berkongsi nasihat dan tegur menegur antara satu sama lain kerana perbuatan itu juga InsyaAllah akan kita hayati bahkan memperkuatkan lagi daya usaha kita agar kita istiqamah dalam menuruti sunnah dan meninggalkan larangannya

Justeru peringatan untuk anda semua dan juga diri saya sendiri ayuh kita muhasabah diri, renung dan cermin semula diri kita sebelum menasihati orang lain agar Allah tidak murka dengan perbuatan kita.

Di inspirasi dari
Radio ikim fm

1 comment:

  1. Assalamualaikum..
    Salam ukwah dari saya untuk anda..

    saya sudah follow anda #9

    Jom follow blog saya lansung klik profil

    Tinggalkan komen dan saya akan cuba membalas komen anda..
    Saya akan berusaha membalas kunjungan anda jika berkesempatan..
    Komen yang baik2 sahaja ye..
    Semoga ikatan ukhwah kita akan berterusan..

    Terima kasih sekali lagi..ya

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...