Wednesday 13 February 2013

Amalkan sikap suka bersedekah

Assalamualaikum dan salam sejahtera

 (gambar sekadar hiasan)



Apabila kita mendengar perkataan sedekah, pasti kita memikirkan tentang wang yang dihulur kepada peminta sedekah atau ke tabung2 derma. Namun sedekah tidaklah terhad dalam bentuk wang sahaja.

Rasulullah S.A.W pernah bersabda :

Jagalah dirimu daripada api neraka meskipun hanya bersedekah separuh daripada sebiji kurma. Jika tidak mampu, maka dengan perkataan yang baik”

Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim

Orang kata, senyum pun sedekah juga. Kadang kala saya sendiri pun keberatan untuk senyum kerana ditakuti ada pihak yang salah faham niat kita, apatah lagi kalau pihak itu perempuan. Namun jika senyum agak sukar, apakata kita cuba beri salam apabila bertemu. Namun jangan pula melebih lebih.

“Assalamualaikum, tak jawab dosa”
“Assalamualaikum, hai cik adik sorang je, nak abang teman?”

Dan sebagainya

Namun jika betul niatnya, sesiapa yang mengucapkan salam sebenarnya telahpun mendoakan untuk orang yang memberi salam itu. Kita sebenarnya mendoakan kesejahteraan mereka, dan dengan ungkapan salam sejahtera itu ianya meliputi kesihatan, kebahagiaan dan keselamatan orang itu. Itu juga adalah satu sedekah.

Sedekah juga tidak semestinya memberi. Tidak semestinya beri salam. Kita juga boleh jadi penerima dikala kita bersedekah.

Jadilah seorang pendengar kepada masalah yang dihadapi sahabat, keluarga, adik beradik dan anak-anak. Dengan mendengar dan menerima keluhan mereka, kita dapat melahirkan rasa bersyukur kepada Allah S.W.T dalam hati orang itu dan InsyaAllah diberi pahala kepada mereka. Itupun sedekah juga InsyaAllah.

Berdoa untuk orang lain juga dikira sedekah juga. Apabila rakan kita dalam kesusahan, sakit dan sebagainya, doakan kepada mereka

"Ya Allah, hilangkan dari dirinya penyakit, kembalikan dia kepada kesehatan dan ke-sembuhan. Bantulah dia dengan sebaik-baik perlindungan, dan kembalikan dia kepada sebaik-baik kesembuhan. Jadikanlah apa saja yang dirasakannya pada waktu sakitnya sebagai pahala untuk kehidupannya dan penghapus atas segala kesalahan-nya. Ya Allah, sampaikan shalawat kepada Muhammad dan keluarga Muhammad."

Apabila kita saling mendoakan orang lain, InsyaAllah doa-doa kita mudah dimakbulkan oleh Allah S.W.T.

Pesanan buat anda dan diri saya sendiri, amalkanlah sikap suka bersedekah,bukan sahaja dengan kewangan tapi juga dengan menjadi pendengar yang baik dan mendoakan orang lain agar urusan kita dipermudahkan oleh Allah. InsyaAllah.

Di inspirasi dari
1)Majalah solusi m/s 119 isu 47 – Pesan Nenek | Sentiasa Ada untuk memberi
2)Blog lurveelivestorys - Doa Minta kesembuhan untuk orang sakit


Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...