Monday 11 February 2013

Nak Tolong ke Tak

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

(gambar sekadar hiasan)


Sewaktu memandu ke tempat kerja, adakalanya saya terlihat ada orang dalam kesusahan. Ada yang kereta tayarnya pancit. Ada yang eksiden kereta kemek dan ada yang kereta rosak tak tahu apa puncanya.Perlukah saya menolong mereka?

Tapi dalam diri kita semua pasti ada sifat ingin menolong dalam diri mereka. Ya saya juga. Bila saya lihat mereka itu, memang terdetik nak memperlahankan kenderaan yang dipandu lalu turun dan bantu. Namun perlahan sekadar perlahan, cukup untuk melihat apa yang berlaku. Lepas tu terus tekan pedal minyak dan melajukan kereta menuju ke tempat kerja. Macam-macam alasan yang difikirkan.

"Oh ada telefon kecemasan kat situ, mesti dia dah telefon minta bantuan"
"Alamak kalau tolong nanti lambat pula pergi kerja"
"Kesiannya tayar dia pancit. Ala dia lelaki mesti tahu punya macam mana nak tukar tayar tu"

Sepatutnya saya selaku seorang muslim haruslah mengamalkan sikap tolong menolong.
Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang bermaksud :

"Allah sentiasa menolong hamba-Nya selagi dia menolong saudaranya." 
 (Riwayat Al-Bukhari)

Ini janji Allah kepada kita namun saya sendiri pun masih tidak mampu melaksanakannya. Cukup sekadar membantu rakan terdekat. Nak membantu pun saya memilih. Bayangkan kalau Allah bersikap memilih dalam membantu hambanya, dan saya tidak tersenarai dalam pilihan-Nya itu. Alangkah ruginya saya.

Kadang-kadang apabila kita pula yang susah, tiba-tiba bantuan datang dari sumber yang tak disangka-sangka. Ini mungkin bantuan dari Allah S.W.T yang membalas semula bantuan yang pernah kita lakukan dulu.

Dalam hadis Rasulullah S.A.W riwayat al-Tarmizi dan Abu Daud :

Makanan :
 Sesiapa yang memberi makanan kepada orang yang lapar, Allah akan menyediakan untukknya makanan dari buah-buahan syurga

Minuman :
Sesiapa yang memberi minuman kepada orang yang haus, Allah akan menyediakan untuknya minuman daripada rahiq al-makhtum (nama minuman di syurga)

Pakaian :
Sesiapa yang memberi pakaian kepada orang yang tiada pakaian, Allah akan menyediakan untuknya pakaian daripada dedaun syurga



Peringatan buat anda dan diri saya sendiri, bantulah orang yang dalam kesusahan, barang kali ada hikmah disebaliknya dan InsyaAllah Allah akan ganti kepayahan yang kita alami akibat menolong orang itu dengan sesuatu yang lebih baik. InsyaAllah.

Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...