Sunday 10 February 2013

Dari Baju Raya ke Tablet

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Saya OmranDaim. Seorang yang berkecimpung dalam bidang kreatif. Di sini saya ingin bercerita, memberitahu kisah suatu perjalanan hidup yang saya alami yang mungkin boleh menjadi sumber inspirasi kepada anda semua. Mungkin menarik, mungkin bosan, namun tanpa garam yang masin tak mungkin gulai menjadi sedap.

Saya mulakan dengan satu cerita sewaktu saya kolej dulu.

Di waktu kolej dulu, saya mengambil jurusan IT. Namun saya tidak suka membaca. Saya suka melukis.

Suatu hari pada bulan Ramadhan kawan-kawan saya mengajak saya ke Jalan Tunku Abdul Rahman. Mereka ingin membeli persiapan untuk hari Raya. Masa tu duit pinjaman baru masuk. Gembira kami semua ingin membelanjakan duit tersebut walhal sepatutnya kami menggunakan duit itu untuk membeli buku dan sara hidup untuk satu semesta.

Saya tidaklah begitu berminat sangat nak membeli persiapan raya pada ketika itu. Kerana mak ayah saya dah beli dah pun baju melayu untuk saya. Selalu parent saya akan beli baju sama untuk adik beradik lelaki, termasuk ayah saya. Baju sedondon, sama warna, sama saiz. Senang. Kalau nak tempah pun murah sikit. Ye kot.

Oh berbalik pada cerita tadi. Saya tak begitu berminat. Beberapa hari sebelum itu saya telahpun melakukan beberapa survey untuk membeli wacom tablet, satu alat untuk melukis terus kedalam komputer. Saya sangat berminat untuk membeli itu.

Jadi pada hari itu, kami bersama-sama naik satu kereta, kawan saya punya kereta, saya penumpang sahaja, parking di stesen LRT dan naik LRT menuju ke jalan Tunku Abdul Rahman.

Sesampainya disitu, saya tiba2 mempunyai idea.

Daripada saya pergi beli baju lebih baik saya pergi ke Plaza Lowyat untuk beli Wacom Tablet itu.
Tanpa berfikir panjang, saya pun memberitahu kawan saya bahawa saya ingin ketempat lain. Mereka berasa kehairanan, namun setelah memberi pelbagai alasan akhirnya saya dilepaskan pergi.

Saya pun bergegas naik semula ke eskalator dan kembali ke tempat beli tiket lalu membeli tiket ke bukit bintang.

Akhirnya saya berjaya ke Plaza Lowyat, beli Wacom tersebut dan kembali ke stesen Tunku Abdul Rahman. Namun waktu sudahpun hampir malam. Kawan-kawan saya yang sudahpun selesai membeli belah sangat terkejut melihat apa yang saya beli untuk Raya waktu itu. Elok-elok nak beli Baju Raya tiba tiba Tablet pulak jadinya.

Haa itu lah cerita pengalaman saya waktu kolej dulu. Saya seorang yang sangat sukar dijangka oleh kawan-kawan saya. Mungkin mereka sakit hati dan tak suka perangai saya namun saya puas hati kerana tablet ini sudah bertahan hampir 5 tahun, dan saya masih gunakannya sehingga sekarang.

Terima kasih ya kerana sudi luangkan masa membaca cerita saya yang tak seberapa ini. Semoga saya dapat kongsikan lagi pengalaman saya di lain hari. InsyaAllah

Assalamualaikum.









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...