Monday 18 February 2013

Tanamkan sikap suka memaafkan orang lain

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

gambar sekadar hiasan

Dalam kehidupan seharian kita akan ada sekali sekala kita terasa hati, rasa marah dan sensitif dengan perbuatan orang dimana ada kalanya mereka sengaja mahupun tidak sengaja. Samada rakan kita, bos kita, cikgu kita mahupun adik beradik kita. Apabila orang yang rapat dengan kita secara tiba-tiba menyakiti hati kita, pasti akan mendetikkan kemarahan di dalam hati.

Namun daripada kita terus berdendam dan menganggu emosi kita, apakata kita tanamkan sikap suka memaafkan orang lain. Orang yang memiliki sikap suka memaafkan orang lain mudah berkawan dan disenangi oleh orang lain.

Sebaliknya pendendam mempunyai lebih banyak musuh, dan mungkin ada kawan yang bercakap dibelakangnya gara-gara takut si pendendam itu terasa hati dan marah. Kita sebagai seorang manusia tidak pernah terlepas daripada melakukan kesalahan.

Firman Allah dalam Al-Nur ayat ke 22 bermaksud :

" Dan hendaklah mereka memaafkan dan berlapang dada. Adakah kamu tidak mahu supaya Allah mengampunimu? Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"

Allah menyarankan supaya manusia bersikap memaafkan orang lain. Dengan memaafkan orang lain, kita akan berasa senang dalam kehidupan seharian tanpa ada dendam dan perasaan negatif. Inilah yang Allah maksudkan dengan "Berlapang Dada".

Bersikap suka memaafkan juga membuka jalan kita untuk dosa kita diampunkan oleh Allah S.W.T 

Namun ia tidak bererti kita hanya perlu lihat sahaja jika berlaku perkara yang ditegah Allah S.W.T.

Contohnya dalam situasi dimana seorang rakan lalai dalam menjaga solatnya, ataupun melakukan maksiat dan berjudi, kita seharusnya tidak bersikap memaafkan mereka kerana takut mereka lebih terjerumus dan tenggelam dalam dosa. Jika mampu nasihatkanlah mereka, jika tidak mungkin kita boleh memohon doa agar mereka diberikan hidayah dan minta dosa mereka diampunkan oleh Allah S.W.T

Namun perlu diingatkan bahawa dosa kita terhadap orang lain tidak akan diampunkan Allah selagi mana kita tidak dimaafkan oleh orang itu sendiri. Jika kita tahu bahawa kita melakukan kesalahan terhadap orang tersebut, maka hendaklah kita bersegera minta maaf kepadanya. Akan tetapi jika dia berkeras hati, bolehlah mencuba doa ini.


Sikap pemaaf mampu menjadikan kita seorang yang senang dengan orang lain dan menerima kesalahan mereka dengan hati terbuka. Sesungguhnya kita tak pernah terlepas dari sebarang kelalaian. Moga-moga Allah ampunkan dosa-dosa kita sepertimana kita memaafkan kesalahan orang lain terhadap kita. InsyaAllah

Entri ini di inspirasi dari :

1) Majalah Solusi Isu 50 - Tip Mengubat Hati oleh Ustazah Dato Siti Nor Bahyah Mahamood
2) Doa pelembut hati dari shafiqolbu
3) Facebook Dato Dr. Haji Fadzilah Kamsah

Semoga bertemu lagi, Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...