Thursday, 14 February 2013

Kebaikan Menyambut Hari Lahir

Assalamualaikum dan salam sejahtera

kad diambil dari laman jiwarosak.com

Selalunya apabila kita bercakap tentang hari lahir, atau hari jadi, atau "Happy Birthday", kita mesti akan teringat akan kek. Seolah olah kek dan hari kelahiran sangat sinonim dan tak sah kalau tak ada.
Beberapa lilin dicucuk melambangkan umur si peniup lilin nanti.

Mengikut tradisi orang putih, kita dikehendaki menyatakan hajat dahulu lalu meniup lilin.Ya dengar pun dah tahu ada yang tidak kena di situ. Begitu juga dengan lagu "Happy Birthday to you".

Menyambut hari lahir memang tidak salah, namun kita perlu berhati hati agar tidak menyambutnya menyerupai kaum lain.

Namun dari konteks yang lain, kita juga boleh memperbaiki tradisi ini dengan beberapa penambahbaikan. Antaranya :

1) Menggantikan lagu "Happy Birthday To You" dengan lagu "Allah Selamatkan kamu"
2) Membaca doa hari lahir. Teks ini saya dapati dari laman  Angkatan Tentera Malaysia





Apa yang penting ialah niat kita menyambut hari kelahiran orang tersebut. Menyambut hari kelahirannya dapat menaikkan rasa gembira, rasa dihargai dan rasa bersyukur didalam hati orang tersebut.

 Ianya juga dapat mengeratkan tali sillaturrahim bila mana kita bergelak ketawa, dan berkongsi kek dan makanan dengan rakan-rakan. Mungkin juga orang itu jarang tegur menegur di waktu biasanya, tapi apabila dia diraikan, dia semakin terbuka dan mula menjaring persahabatan dikalangan sahabat-sahabat yang lain.

InsyaAllah sambutan hari lahir mampu memberi banyak kebaikan kepada orang yang disambut itu. Mungkin jika kita mampu, kita cuba untuk mengubah cara tradisi lama kita kepada yang lebih islamik dan mengikut sunnah agar kita dapat mengimarahkan Islam dan menepis budaya yang tidak bertepatan dengannya.InsyaAllah

Di inspirasi dari :

1) pensil-tekan.blogspot.com
2) jiwarosak.com
3) KOR Agama Angkatan Tentera ATM 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...