Sunday 10 February 2013

Pentingnya menyebut InsyaAllah

Assalamualaikum

(gambar sekadar hiasan)

 InsyaAllah bermaksud Dengan Izin Allah. Perkataan yang selalu disebut apabila kita dikehendaki melakukan sesuatu yang kita sendiri tidak pasti adakah kita ada kelapangan untuk melakukannya atau tak.

Contohnya jika rakan kita mengajak untuk datang ke rumah :
"InsyaAllah aku datang"
"Semoga bertemu lagi dilain hari, InsyaAllah"
"InsyaAllah la kot, ko nampak aku ada besok ada lah maknanya, kalau tak tu takde lah.

dan sebagainya. Nak lebih lanjut tentang cara nak guna InsyaAllah bolehlah ke laman ini
blog analuvislam

Namun disini saya ingin kongsikan tentang pentingnya melafazkan InsyaAllah ini.
Kita cuba singkap kisah Nabi Sulaiman yang direkodkan dalam kitab hadis Bukhari dan Muslim.

Untuk pengetahuan anda, Nabi Sulaiman adalah anak Nabi Daud a.s.
Beliau merupakan satu-satunya di dunia ini yang diberikan tiga kelebihan yang mana juga tidak diberi kepada Nabi Muhammad S.A.W, iaitu :

1)  Kekayaan,
2) Kenabian
3) Kekuasaan.

Setelah kewafatan ayahandanya, Sulaiman diangkat menjadi raja di Kerajaan Bani Israil.
 Beliau bukan sahaja berkuasa terhadap manusia, bahkan binatang dan juga makhluk halus seperti jin dan lain-lain. Beliau mempunyai keupayaan memahami semua bahasa binatang.

Namun seorang Nabi juga tidak terlepas dari kealpaan. Pada suatu hari Nabi Sulaiman terlalai dan berbangga diri lalu menyatakan hasratnya disaat dia begitu menginginkan generasi yang hebat :

"Aku akan menggilir sembilan puluh sembilan isteriku semalaman, yang mana kesemuanya akan melahirkan anak lelaki yang berperang fii sabiilillah".

Hanya pada waktu hasratnya dilontarkan, dia tidak mengucapkan "InsyaAllah". Walaupun seorang sahabatnya telah menegurnya, beliau lalai lalu meneruskan hasrat tersebut.

Apa yang terjadi adalah daripada 99 isteri isteri tersebut, malangnya hanya seorang sahaja yang melahirkan anak, dimana anak itu digambarkan didalam hadis sebagai "Setengah manusia". Ia juga digambarkan dalam surah Sad ayat 34 yang bermaksud :

Dan Demi Sesungguhnya Kami telah menguji Nabi Sulaiman (satu kejadian) dan Kami letakkan di atas takhta kebesarannya satu jasad (tidak cukup sifatnya) kemudian ia (Nabi Sulaiman) kembali (kepada kami bertaubat)

 Begitulah ujian Allah S.W.T kepada Nabi Sulaiman a.s tatkala beliau alpa dalam mengucapkan InsyaAllah.

Tiada apa yang menghalang apa yang Allah berikan dan tiada apa yang memberi apa yang Allah cegah. Tiada berguna kekayaan dan kemuliaan itu bagi pemiliknya selain iman dan amal solehnya. Hanya dari Allah kekayaan dan kemuliaan.

Semoga entri kali ini memberi peringatan buat anda dan diri saya sendiri agar lebih berhati hati dan tidak lupa untuk menyebut InsyaAllah.
 
Entri saya kali ini diinspirasikan dari laman Indonesia, dakwatuna.com, oleh entri yang dikarang oleh Hatta Syamsuddin.

Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...